Władze województwa pomorskiego radośnie ogłosiły, że zakupione zostały nowoczesne szynobusy Impuls. Informacja ta zbiegła się w czasie z aferą, w której wspomniane pojazdy i ich producent odgrywają główną rolę. Spółka Newag miała zamieszczać w kodzie oprogramowania zapisy wymuszające, pod pewnymi warunkami, awarie w pociągach z serii Impuls i działać na szkodę konkurencji. Newag mógł nawet programować awarie w swoich pociągach. Robiono to prawdopodobnie po to, żeby nie mogły być serwisowane w firmach niezależnych od producenta.
Newag jest jednym z największych producentów taboru kolejowego w Polsce. Firma została oskarżona o modyfikowanie oprogramowania w swoich pociągach, aby unieruchamiać je w niezależnych serwisach. Skandal wywołał wiele kontrowersji w Polsce i za granicą, a wiele osób domaga się surowych kar.
Impulsy są nowoczesne i wygodne. Każdy mieści ponad 500 pasażerów. Może też zabrać na pokład 16 rowerów. Pierwsze 2 z 31 nowoczesnych pojazdów zakupionych przez Samorząd Województwa Pomorskiego rozpoczęły regularne kursy na linii PKP SKM. Kolejnych 6 zacznie na niej wozić pasażerów jeszcze przed końcem tego roku. PKP SKM obsługuje kręgosłup transportowy metropolii, czyli odcinek Gdańsk Śródmieście - Lębork.
W czwartek 7 grudnia ze stacji Gdańsk Śródmieście w trasę po tym właśnie „transportowym kręgosłupie” wyruszyły dwa pierwsze nowe pojazdy. Impulsy 31WE mają ok. 75 m długości, osiągają prędkość do 160 km/h. Wyposażone są w miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, mają klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda 230 V i złącza USB przy każdym fotelu, które są też wyposażone w składane stoliki. Każdy pojazd ma także 16 miejsc dla rowerów, a w związku z tym, że pociągi PKP SKM będą składały się z dwóch takich pojazdów, w każdym pociągu rowerzyści będą mieli do dyspozycji w sumie aż 32 miejsca rowerowe. W każdym pojeździe są też 2 toalety, w tym jedna przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach. W pojazdach są także defibrylatory. Nowością na połączeniach aglomeracyjnych będą strefy ciszy. Rozwiązanie to znane w Polsce z pociągów Pendolino zostało dobrze przyjęte przez pasażerów PKP Intercity. Czas pokaże, czy przyjmie się także w pojazdach obsługujących połączenia aglomeracyjne.
Projekt współfinansowany jest ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jego wartość to ponad 240 mln zł, z czego 64% (ok. 154 mln) to dofinansowanie z funduszy UE.
Do końca 2026 roku na pomorskich torach pojawi się łącznie 32 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pomorski samorząd kupił też 4 pociągi hybrydowe, a jeśli pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy zostaną odblokowane, to spółka Newag wybuduje dla Pomorzan dodatkowych 9 pociągów. W sumie województwo wzbogaci się więc o co najmniej 36, a może nawet 45 pociągów. Te liczby czynią pomorskie zamówienie taborowe jednym z największych tego typu kontraktów w kraju.
[ZT]694[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz