Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami UE, wszystkie nowe samochody od 2035 roku muszą charakteryzować się zerową emisją CO2.
Komisja Europejska wycofuje się z całkowitego zakazu sprzedaży w UE nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. We wtorek zaproponowała, aby producenci samochodów od 2035 r. musieli spełnić wymóg redukcji emisji CO2 o 90 proc. KE chce to zmienić tak, aby od 2035 roku producenci samochodów musieli osiągnąć cel redukcji emisji spalin o 90 proc., a pozostałe 10 proc. emisji będzie musiało być kompensowane poprzez stosowanie stali niskowęglowej wyprodukowanej w UE lub e-paliw i biopaliw.
Zdaniem KE pozwoli to, aby hybrydy typu plug-in (pojazdy łączące silnik spalinowy z elektrycznym), pojazdy z wydłużonym zasięgiem (samochody elektryczne z dodatkowym spalinowym generatorem prądu), hybrydy miękkie (samochody spalinowe wspierane przez niewielki silnik elektryczny) i pojazdy z silnikami spalinowymi nadal "odgrywały rolę" na rynku po 2035 roku, oprócz pojazdów w pełni elektrycznych i pojazdów wodorowych.
W opinii agencji Reutera decyzja następuje na skutek silnej presji ze strony Niemiec, Włoch i europejskiego sektora motoryzacyjnego. Reuters określił projekt jako "największe odejście UE od polityki ekologicznej w ciągu ostatnich pięciu lat". Decyzja ma pomóc europejskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu w konkurencji z Teslą i chińskimi pojazdami elektrycznymi. Propozycja KE będzie musiała zostać zaakceptowana przez państwa członkowskie w ramach Rady UE i przez Parlament Europejski. W kolejnych miesiącach będą toczyć się więc w Brukseli i Strasburgu prace nad ostatecznym kształtem nowych przepisów.
Zgodnie z propozycją KE opublikowaną we wtorek, przed 2035 r. producenci samochodów będą mogli korzystać z tzw. superkredytów na produkcję małych, przystępnych cenowo samochodów elektrycznych produkowanych w Unii Europejskiej. Ma to zachęcać do wprowadzania na rynek większej liczby małych modeli EV. KE przedstawiła we wtorek również nowe inicjatywy wspierające rozwój elektromobilności i ułatwiające transformację przemysłu motoryzacyjnego w UE.
Program "Battery Booster" z budżetem 1,8 mld euro ma przyspieszyć powstanie w pełni unijnego łańcucha wartości baterii. W jego ramach 1,5 mld euro zostanie przekazane europejskim producentom ogniw w formie pożyczek bezodsetkowych. Projekt "motoryzacyjnego" Omnibusa ma z kolei zmniejszyć obciążenia administracyjne i koszty dla producentów samochodów, umożliwiając firmom oszczędności rzędu 706 mln euro rocznie i uwalniając środki na dekarbonizację. Propozycje obejmują m.in. uproszczenie testów nowych samochodów dostawczych i ciężarowych oraz ograniczenie liczby aktów wykonawczych.
Omnibus wprowadza również nową kategorię pojazdów w ramach inicjatywy "Małe przystępne cenowo samochody", obejmującą elektryczne auta do 4,2 m długości, co ma pozwolić państwom członkowskim i samorządom tworzyć zachęty dla producentów w UE. Komisja proponuje także aktualizację zasad oznakowania samochodów, by klienci mieli pełne informacje o emisjach pojazdów przy zakupie.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)
luo/ ap/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Zaginął Mateusz Dorawa! Policja apeluje o pomoc!
Dlaczego nikt nie mówi o tym że to zabójstwo na tle homofobicznym? Przecież on smsa o okup wysłał po zabiciu Mateusza
dlaczego
19:44, 2025-12-07
Zaginął Mateusz Dorawa! Policja apeluje o pomoc!
Mam poczucie, że to jakieś sprawy miłosne... jakiś miłosny zawód. Bardzo szkoda, bo nie znając młodzieńca po zdjęciu jedynie można się domyślać, że to wrażliwy dobry człowiek. Bardzo mi przykro ❤️❤️ Oby po tamtej stronie zaznał spokoju i szczęścia ❤️
Asia
09:40, 2025-12-03
ZBRODNIA! Nie żyje poszukiwany 31-latek!
Porachunki kochanków?
Nicki
14:16, 2025-12-02
Dębnica Kaszubska: Kolejny wzrost opłat za śmieci!
Chcą podwyżek wywozu to niech więcej wywożą to niech rozkoszą wywóz po dwa bądź trzy razy śmieci ogólnych a plastików 3 razy w miesiącu bo w okresie od października do kwietnia jest wywóz śmieci ogólnych raz w miesiącu mimo segregacji to jest za mało.
Mieszkaniec
13:29, 2025-12-02