Zamknij

Dodaj komentarz

Wielka zmiana w sklepach. Koniec sprzedaży jaj z chowu klatkowego?

Na podstawie materiałów prasowych ALDI Polska i Stowarzyszenia Otwarte Klatki 13:00, 30.09.2025 Aktualizacja: 14:40, 30.09.2025
Skomentuj Natalia Kwiatkowska | ddwloclawek.pl Natalia Kwiatkowska | ddwloclawek.pl

ALDI zapowiada, że do końca 2025 roku całkowicie wycofa jaja „trójki” - zarówno ze sprzedaży, jak i ze składu produktów marek własnych. Od 2026 roku klienci sieci znajdą na półkach wyłącznie jaja z chowu alternatywnego: ściółkowego, wolnowybiegowego lub ekologicznego.

Koniec ery „trójek”

Decyzja ALDI to realizacja zapowiedzi sprzed niemal dekady. W 2016 roku sieć jako jedna z pierwszych w Polsce zadeklarowała odejście od sprzedaży jaj z chowu klatkowego. Teraz potwierdza, że zakończy cały proces w wyznaczonym terminie.

Już dziś marka „Wesoły Kurnik”, wprowadzona do sprzedaży w 2021 roku, opiera się w 100% na jajach bezklatkowych. Z kolei w przypadku produktów marek własnych – takich jak makarony czy sosy – aż 82% receptur w 2023 roku bazowało wyłącznie na jajach z chowów alternatywnych.

Dlaczego to ważne?

Badania Biostat z grudnia 2024 roku pokazują, że ponad 80% konsumentów uważa chów klatkowy za niehumanitarny. Coraz więcej osób deklaruje, że przy zakupie jaj bierze pod uwagę warunki, w jakich żyły kury. Według GUS w pierwszym kwartale 2025 roku już 42% jaj pakowanych w Polsce pochodziło z chowów alternatywnych.

Odpowiedzialne kształtowanie asortymentu jaj to jeden z elementów naszej międzynarodowej polityki zakupowej dotyczącej dobrostanu zwierząt. Dlatego wycofanie jaj z chowu klatkowego to ważny krok, który pozwala zapewnić naszym klientom produkty najwyższej jakości i świeżości, jednocześnie wspierając bardziej humanitarne praktyki hodowlane – podkreśla Katarzyna Bawoł, Kierownik Działu Jakości i Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa w ALDI Polska.

Głos organizacji prozwierzęcych

Stowarzyszenie Otwarte Klatki przypomina, że deklaracja ALDI z 2016 roku była jednym z pierwszych takich kroków w branży handlowej. – To ważna i bardzo dobra wiadomość, nie tylko z perspektywy poprawy dobrostanu kur niosek, ale też dla klientów, którzy chcą kupować produkty pochodzące z bardziej etycznych hodowli – komentuje Paweł Rawicki, prezes Otwartych Klatek.

Organizacja podkreśla, że w latach 2014–2025 udział chowu klatkowego w Polsce spadł o ponad 20 punktów procentowych – z 87% do 66%.

Co jeśli zabraknie jaj?

ALDI zaznacza, że w przypadku wyjątkowych trudności z dostępnością jaj – np. w związku z kryzysami w produkcji – może tymczasowo wprowadzić do sprzedaży jaja klatkowe w formule „in-out”. Sieć uspokaja jednak, że dotąd takie sytuacje się nie zdarzyły, a produkcja jaj z chowów alternatywnych w Polsce stale rośnie.

(Na podstawie materiałów prasowych ALDI Polska i Stowarzyszenia Otwarte Klatki)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu hej.slupsk.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%