To koniec spacerów po usteckich falochronach – od 7 lipca 2025 roku teren zostanie przekazany wykonawcy i rozpocznie się kompleksowy remont tych ponadstuletnich konstrukcji. Inwestycja o wartości 102,5 mln zł ma strategiczne znaczenie nie tylko dla bezpieczeństwa żeglugi, ale i przyszłości portu – stanie się on bazą serwisową dla morskich farm wiatrowych.
Umowy na realizację prac Urząd Morski w Gdyni podpisał 18 czerwca 2025 roku. Zadanie obejmuje modernizację Falochronu Wschodniego i Nabrzeża Pilotowego oraz remont Falochronu Zachodniego wraz z nabrzeżami, slipem i ostrogami. Wykonawcą obu kontraktów została firma PORR SA, która ma 15 miesięcy na ich realizację.
– Remont 120-letnich falochronów jest możliwy dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy. To inwestycja kluczowa dla bezpieczeństwa portu i jego przekształcenia w terminal offshore. Regionalne porty odegrają ważną rolę w transformacji energetycznej kraju – mówił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Modernizacja portowej infrastruktury
Remont falochronów to pierwszy etap projektu „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Ustce”, finansowanego z KPO. Dzięki inwestycji port zyska nowoczesną infrastrukturę umożliwiającą obsługę floty serwisowej morskich elektrowni wiatrowych.
Falochrony, zbudowane na początku XX wieku, są obecnie w złym stanie technicznym. Ich przebudowa pozwoli ograniczyć falowanie w porcie, poprawi warunki manewrowania oraz znacząco zwiększy bezpieczeństwo jednostek. Modernizacja obejmie również odbudowę ostrogi przy Falochronie Zachodnim, która powstanie w nowej lokalizacji i w wydłużonej formie.
– To ważny moment w historii usteckiego portu. Dziękuję zespołowi Urzędu Morskiego za ogrom pracy, a wykonawcy życzę sprzyjającej pogody i realizacji ambitnego harmonogramu – powiedziała dyrektor UM w Gdyni, Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Zakres prac i utrudnienia
Od 6 lipca zamknięte zostaną falochrony oraz fragmenty plaż – 60 metrów po stronie wschodniej i 100 metrów wraz z wejściem po stronie zachodniej. Pomnik Usteckiej Syrenki na czas remontu zostanie przeniesiony w okolice Kapitanatu Portu.
Transport materiałów odbywać się będzie z wykorzystaniem ul. Westerplatte i bulwarów portowych. Mieszkańcy muszą liczyć się z hałasem oraz wzmożonym ruchem ciężkich pojazdów. Kładka nad kanałem portowym pozostanie dostępna, choć może być sporadycznie zamykana.
Remont obejmuje m.in.:
Port dla morskiej energetyki
Celem projektu jest przekształcenie Ustki w kluczowy punkt serwisowy dla sektora offshore. Poza remontem falochronów, w ramach osobnego przetargu zrealizowane zostaną prace podczyszczeniowe oraz wydobycie wraku pogłębiarki „Stułbia”, zalegającego przy Falochronie Wschodnim. Nowa infrastruktura zwiększy odporność portu na sztormy, poprawi bezpieczeństwo, a przede wszystkim przygotuje go do obsługi morskiej energetyki wiatrowej – jednego z filarów zielonej transformacji w Polsce.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz